De afgelopen maanden hebben veel ondernemers in mijn netwerk hun bedrijf verkocht. Vaak succesvol en voor zover bekend met mooie opbrengsten.
Precies zoals het wat mij betreft bedoeld is: iets opbouwen, impact maken, en er op het juiste moment ook zelf de vruchten van plukken. Tijd, rust, vrijheid. Dat heb je dan ook gewoon verdiend.
Maar eerlijk is eerlijk: dat is lang niet het verhaal van elke ondernemer.
Nog steeds zie ik veel MKB’ers (vooral met omzet tot zo’n 3 miljoen) die keihard werken, maar ondertussen onmisbaar zijn in hun eigen bedrijf. Vaak ook met de volgende kenmerken:
- Goede omzet, matige winst
- Structuur ontbreekt.
- Stuurinformatie minimaal.
Als je dan wilt verkopen en als er al een koper komt, dan is de waarde vaak veel lager dan gehoopt.
Daarom ben ik dit jaar begonnen met 90 Dagen Verkoopklaar.
Niet voor de snelle exits, (al werk ik een een model om dat ook mogelijk te maken, waarover later meer) maar voor de ondernemers die niet aan de top zitten, maar het verdienen om er straks óók goed uit te komen.
Die jarenlang alles hebben gegeven, en die straks niet alleen willen terugkijken op wat ze hebben opgebouwd…. maar later willen genieten van wat het heeft opgeleverd.
Al werk ik vaak voor MKB ondernemers die problemen ondervinden en dus helemaal niet met een verkoop bezig zijn voelt dit als een logische stap erbij. Uiteindelijk is ook voor die relaties het doel een reset te maken en uiteindelijk hun bedrijf succesvol te kunnen verkopen.
Niet ieder bedrijf is vandaag verkoopbaar, maar vrijwel elk bedrijf kan verkoopklaar worden. Ook als je nog niet wilt verkopen. En helemaal niet denkt aan stoppen. En dat geeft rust. Vrijheid. Keuze.
Wat zie jij om je heen: zijn ondernemers voldoende voorbereid op overdracht of verkoop? Of misschien herken je jezelf in dit verhaal?
